Voeding

Wil jij beginnen aan intermittent fasting? Lees dan eerst dit artikel

Intermittent fasting is een leefstijl waarbij een periode van eten afgewisseld wordt met een periode van vasten. Het is niet voor iedereen weggelegd, omdat het best zwaar kan zijn. In dit artikel leer je meer over intermittent fasting en waarom je dit wel of juist niet zou moeten doen.

Wat is intermittent fasting?

Zoals hierboven ook al is uitgelegd is intermittent fasting een leefstijl (sommige mensen noemen het ook een ‘dieet’) waarbij je periodes van eten afwisselt met periodes van vasten. Dit kan op verschillende manieren: je kunt een dag normaal eten afwisselen met een dag heel weinig eten (maximaal 25% van je dagelijkse inname), maar je kunt ook kiezen om elke dag voor een bepaald aantal uur niet te eten. Wat ik zelf heel fijn vind is om elke dag te vasten van 20:00-12:00 en om dan tussen 12:00-20:00 de periode van eten te hebben. In dit geval eet je 16 uur lang niets, maar je kan ook 12/12 kiezen. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen om van 08:00-20:00 te eten en dan van 20:00-08:00 te vasten. Je mag in de periodes van vasten wel gewoon water drinken.

Waarom is intermittent fasting goed?

Intermittent fasting is goed om af te vallen of op gewicht te blijven. In de periodes dat je vast, forceer je je lichaam namelijk op over te stappen op de vetverbranding, want na enige tijd is er geen suiker meer om te verbranden. Doordat je juist meer vet gaat verbranden in de periode dat je vast, kan je dus afvallen. Ook zorgt intermittent fasting voor goede cholesterolwaarden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat vasten een positieve invloed heeft op de cholesterolwaarden en de hoeveelheid vetten in het bloed. De cholesterolwaarden blijven goed en de hoeveelheid vetten neemt zelfs af. Tot slot helpt intermittent fasting ook nog bij het opnemen van suikers en daardoor helpt het ook direct bij de stofwisseling. Het makkelijker opnemen van suikers komt doordat het insuline hormoon positief beïnvloed wordt door intermittent fasting en ervoor zorgt dat er minder insuline nodig is om het suiker op te nemen. 

Wie moet niet beginnen aan intermittent fasting?

Er zijn een aantal doelgroepen waarbij het wordt afgeraden om aan intermittent fasting te beginnen, namelijk: mensen met diabetes, vrouwen die zwanger zijn, mensen met een eetstoornis (alle vormen), mensen die jonger zijn dan achttien jaar en mensen die ondergewicht hebben.