Retail

Belangrijke retailtrends van de afgelopen jaren

In de afgelopen jaren (en ook in de toekomst zal dit zo blijven) is er steeds meer veranderd op het gebied van retail. Zo gaat bijvoorbeeld een groot deel van de retail via online platformen in plaats van fysieke winkels. Door het Coronavirus zijn sommige trends versterkt in het afgelopen jaar. In dit artikel lees je over de belangrijkste retailtrends van de afgelopen jaren en ontwikkelingen in de toekomst. 

Het internet

Het internet kan natuurlijk niet meer ontbreken in deze tijd, vooral niet op het gebied van retail. Via het internet doen veel klanten hun onderzoek naar producten. Zo bekijken ze welke winkels de producten verkopen, maar vergelijken ze de prijsverschillen onder deze webshops ook. De meeste consumenten verwachten zelfs dat online producten gekocht kunnen worden, dus het is zeker van belang om in ieder geval een website te hebben en het liefst zelfs een webshop.

Social media 

Waar werknemers van bedrijven vroeger in de winkel vaak de klanten aanspraken, via de telefoon spraken, een klacht behandelde via een brief of een actiefolder aan huis lieten bezorgen, is er tegenwoordig een nieuw kanaal bijgekomen: social media. Een groot deel van de mensen zit op social media, dus als bedrijf moet je veel doen via social media om onder de aandacht te komen bij de klanten. Kijk naar bedrijven als bol.com en coolblue, deze bedrijven zijn actief op social media met de leukste posts en krijgen daardoor veel klantwaardering en interactie. 

Internationaal

Waar je vroeger alles kocht bij lokale winkels, kun je door het internet ook veel producten kopen uit het buitenland. Van bedrijven als Amazon, Alibaba en Wish kun je, vaak veel goedkoper, aan producten komen vanuit het buitenland. De levertijd is bij deze bedrijven vaak wel een stuk langer, maar je bent veel goedkoper uit als je producten bij deze bedrijven bestelt. Vaak is dit voor consument een goede motivatie om hier de producten te halen in plaats van bij lokale bedrijven, ook al moeten ze dan wel langer wachten op de producten. Consumenten worden nou eenmaal veel prijsbewuster door verschillende trends zoals het internet, want er is informatie over alles te vinden.

Internet of Things

Tegenwoordig kun je veel producten met elkaar verbinden via het internet of Things. Zo kun je bijvoorbeeld je smartwatch verbinden aan je telefoon, maar ook je Google Assistant of Amazon Alexa kun je verbinden met verschillende apparaten. Zo kun je via deze apparaten ook andere apparaten bedienen door een commando te geven aan deze apparaten. Je hebt zelfs moderne huizen waarbij het hele netwerk verbonden is. Op deze manier kun je alles via spraak doen: van het openen van de gordijnen, het zetten van koffie, het op temperatuur brengen en vullen van je bad tot aan het aan- en uitdoen van de lichten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan wel met het Internet of Things.